word fan

nieuws

Belgische elektronicaverkoop van 2012 beste in jaren

De verkoop van elektronische producten in ons land kende vorig jaar een opmerkelijke groei. De verkoop in het vierde kwartaal van 2012 steeg zelfs met 4,5% ten opzichte van het jaar ervoor.





Het gaat goed met de verkoop van elektronische producten of Technical Consumer Goods in BelgiŽ. Dat blijkt uit cijfers van GfK, een van Ďs werelds grootste researchbureaus. Gezien het vierde kwartaal elk jaar opnieuw de belangrijkste periode is voor elektronica (de elektronicaverkoop kent elk jaar een piek rond de eindejaarsfeesten), is het interessant om deze periode apart uit te lichten.

Eind 2011 haalde BelgiŽ een totale omzet van 1,55 miljard euro aan elektronica in huis, terwijl dat vorig jaar 1,63 miljard bedroeg. Dat is een stijging van 4,5% en de hoogste waarde van de voorbije jaren. Grootste reden hiervoor is de stijgende verkoop binnen de telecommunicatiesector, die in het vierde kwartaal met maar liefst 43,4% steeg ten opzichte van 2011. De goede verkoop van smartphones en tablets het afgelopen jaar vertaalt zich dus direct in deze cijfers. Ook IT deed het goed met een groei van 9,2%. De stijgende verkoop van smartphones deed automatisch ook het aantal verkochte accessoires stijgen, waardoor vooral de fabrikanten van hoesjes gouden zaken deden.

De cijfers van GfK tonen aan dat het aantal verkochte producten in het vierde kwartaal van 2012 binnen klein huishoud daalde ten opzichte van het jaar daarvoor, maar dat de consument wel duurdere toestellen aankocht. Dat leidde tot een groei van 4,8%. Vooral keukentoestellen deden het goed: zo konden espressomachines en koffiezetapparaten met capsules mooie cijfers voorleggen. Ook food preppers toonden een stabiele groei.
In de body care, een categorie die het al jaren moeilijk heeft, was het voor de verkoop van onder meer krul- en stijltangen geen goed jaar. Ook scheerapparaten kenden een grote terugval. Waar ook strijkijzers het moeilijk hadden, kende de markt van stofzuigers dezelfde groei die we ook in de voorgaande kwartalen konden zien.

Ook de verkoop van consumentenelektronica kende een moeilijk jaar. De totale verkoop van het vierde kwartaal lag zoín 14% lager dan die van 2011. In vergelijking met het derde kwartaal van 2012 (waarin enkel dockingstations en kleine luidsprekers positieve verkoopcijfers konden voorleggen) steeg een aantal productcategorieŽn toch in de laatste maanden van het jaar ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Met name receivers, klokradioís, hoofdtelefoons en auto-entertainment deden in kwartaal vier van 2012 beter dan de laatste drie maanden van 2011.

De grootste dalers binnen deze categorie waren autoradioís (-33%) en camcorders (-28%). Ook televisies deden het niet goed, met een daling van 22% tot gevolg. Dat lijkt gezien de snelle ontwikkelingen en verbeteringen van de laatste jaren in dit segment misschien een opvallend cijfer. Ook dit jaar stelden tv-fabrikanten (onder meer op CES) weer heel wat nieuwigheden voor, maar het wordt belangrijk om die technieken ook in de markt te implementeren en naar de huiskamers van de consument te brengen. De televisiemarkt staat dus voor een belangrijk jaar.
Als we de grote huishoudelektro uitlichten, valt op dat vooral vrijstaande toestellen het niet goed doen. Koelkasten, diepvriezers en afwasmachines kenden de grootste daling. Droogkasten met warmtepomptechnologie en grote laadvolumes bleven echter populair. Ook inbouwtoestellen deden met een klein negatief cijfer de totale verkoop van deze categorieŽn zakken tot -3,7%.

De fotosector, ten slotte, toonde in het vierde kwartaal een kleine groei van 1,5% ten opzichte van 2011. De nieuwe generatie cameraís bezitten immers nogal wat eigenschappen die aan smartphones doen denken, zoals apps en een aanraakscherm, wat de groei zou kunnen verklaren. Vooral de vraag naar spiegelreflexcameraís was groter dan gemiddeld, vooral dankzij de introductie van enkele high-end systemen.

Alles bij elkaar mogen we toch zeggen dat 2012 een heel goed jaar was voor de Belgische elektronicaverkoop. Uiteraard deed niet elke categorie het even goed, maar de eindcijfers zijn een pak positiever dan de voorgaande jaren.

Cijfers en grafieken: GfK Retail and Technology Benelux Division Belgium.

Meer nieuwigheden:
televisie
Gepubliceerd op : 16 februari 2013 Bron : © elektrozine.be
print e-mail
nieuwsbrief
Nieuwigheden
Panasonic : TX-42AS600EW
Panasonic
TX-42AS600EW
< € 730
B&O : BeoVision 12-65 New Generation (incl. Floor Stand)
B&O
BeoVision 12-65 New Generation (incl. Floor Stand)
< € 15755
Philips TV : 49PUS7809/12
Philips TV
49PUS7809/12
< € 1799
Samsung : KE55S9C
Samsung
KE55S9C
< € 7999
nieuws
elektrozine.be
productnieuws
elektrozine.be
productnieuws
elektrozine.be
productnieuws
elektrozine.be
productnieuws
elektrozine.be
productnieuws
elektrozine.be
productnieuws
elektrozine.be
productnieuws
elektrozine.be
productnieuws
elektrozine.be
productnieuws
elektrozine.be
productnieuws
Lancering cuizine.be
  • DRC100
    DRC 100 bouwt voort op de DRC50-technologie door gebruik te maken van een veldverdubbelingstechnologie die schermflikkering elimineert en daarbij het aantal horizontaal beeldelementen (pixels) verdubbelt tot 1440. Dit resulteert ...
shop_meer...
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
  Hoe kies ik een televisie om op te gamen?
Game je het liefst op console, dan heb je uiteraard ook een degelijke televisie nodig. Wij sommen even ...
  8 redenen om voor een laserprojector te kiezen
Projectoren mogen voorlopig dan wel vooral op een bepaalde doelgroep gericht zijn, toch groeit hun populariteit ...
  Waarom zijn OLED-tvís gebogen?
De ĎCurved OLEDí is een term die steeds meer opduikt in televisieland. De ontwikkeling van een gebogen ...
  Wireless HDMI: wat is het?
Wireless HDMI is de officieuze term voor een HD-signaal dat via een draadloze HDMI-verbinding tot stand ...
meer tips
NIEUWSBRIEF
Shop On Site